Skriv i øjenhøjde

perspektiv skriv

Når du er skarp på målgruppe og formål med din tekst, sikrer du, at budskabet når helt ud til læserne. Her får du tips til, hvordan du kan gøre din tekst endnu skarpere, så den bliver læst af de rigtige.

Som bibliotekar har du mange forskellige skriftlige formidlingsopgaver. Opslaget i biblioteksrummet. Beskrivelsen af et arrangement. Tekster på hjemmeside og infoskærme. Opdateringer på de sociale medier. For bare at nævne nogle af de mest almindelige opgaver, du møder i din hverdag på biblioteket.

Det betyder noget, hvem du skriver til – og hvor læseren møder teksten. Inden du går i gang med at skrive, bør du derfor spørge dig selv: Hvem skal læse teksten? Hvad er det vigtigste budskab i teksten? Hvad skal brugerne gøre, når de har læst teksten?

Det vigtigste først

Det er vigtigt at huske, at læserne i udgangspunktet er utålmodige. Du ved strengt taget ikke, om de læser din tekst til ende. Derfor skal det vigtigste budskab altid stå først. Det gælder ikke mindst i webtekster, hvor læserne typisk skimmer og ubarmhjertigt hopper rundt i teksten. Derfor skal du altid begynde din tekst med pointen. Teksten centrale budskab skal med andre ord stå først. Du kan altid uddybe og tilføje detaljer senere i teksten.

For mange kan teksten blive en alvorlig sag. Vi vil gerne fremstå saglige og fagligt kompetente, og derfor distancerer vi os fra teksten. Det er synd, for de bedste tekster er dem, hvor man kan fornemme mennesket bag teksten. Derfor skal du ikke være bange for at sætte et personligt præg på teksten. Det betyder ikke, at teksten skal være sludrende eller fjollet. En god tekst indeholder aldrig flere ord end højest nødvendigt, men læg mærke til, hvordan de første ord i din tekst altid bestemmer tonen i resten af teksten. Webtekster (blogs undtaget) vil ofte være mindre personlige, mens opslag på de sociale medier lægger op til en mere personlig og legende stil.

Målgrupper – du skal vide, hvem du skriver til

Som biblioteksansat skal du i princippet formidle til alle. Problemet er, at når du gør det, rammer du ingen. Brug i stedet udlånsvagten som eksempel på, hvordan du skal møde dine læsere: Du hjælper den, der står foran dig med et konkret spørgsmål. Det svar, du giver, skal først og fremmest give mening for den, der spørger. Ikke for de fem andre, der står i køen. Det samme gælder din tekst. Du kender de forskellige målgrupper bedre end de fleste, fordi du dagligt er i direkte kontakt med brugerne. Brug den fordel i din tekst og kopier de kneb, der virker, når du står ansigt til ansigt med lånerne.

Skriv til en, du kender

Skriv altid til et menneske med et ansigt, gerne en helt konkret person, du kender godt. Hvordan kan du bedst få dit budskab igennem til netop den person? Hvad er det, den person gerne vil vide? Hvad er lige netop den persons motivation? Hvordan overbeviser du bedst den, du skriver til? Hvilke argumenter og indsigter er de vigtigste?

Når du skriver til en konkret person, sker der det forunderlige, at teksten bliver personlig og vedkommende for flere. En tekst skrevet til en målgruppe har mere nerve end en generel tekst, som kan ende med ikke at være relevant for nogen.

Inden du går i gang med at skrive, kan du med fordel spørge dig selv:

  • Hvem har gavn af den her tekst?
  • Hvilket problem skal min tekst løse for læseren?
  • Hvordan skal jeg fortælle historien, så den, jeg skriver til, får mest gavn af teksten?
  • Hvilke informationer kan min læser undvære? Hvilke informationer er uundværlige?
  • Hvor befinder min læser sig typisk, når han læser min tekst (i bussen, hjemme, på arbejdet)?

Gør mest ud af overskrift og indledning

  • Overskriften er blikfanget. Det er overskriften, der får mig til at beslutte, om jeg skal læse videre. Det er overskriften Google fanger.
  • Tænk, at din læser skal kunne få noget ud af din tekst ved kun at læse overskriften og indledningen.
  • Indledningen er der, hvor jeg beslutter mig endeligt. Max tre (kortere) sætninger, som fortæller mig, hvad jeg får ud af at læse teksten. Hvad er sagens kerne? Hvad kan jeg forvente at få svar på i teksten? Hvilket svar kan jeg forvente?
  • Med en fængende, konkret overskrift og en beskrivende, præcis indledning vækker du min interesse og giver mig et hurtigt overblik over teksten.
  • Gode underoverskrifter før hvert eller hvert andet afsnit gør det let for mig at skimme teksten og finde den information, jeg har brug for.

Sådan gør du teksten overskuelig

  1. Del teksten op. Lav mange små afsnit á 2-3 sætninger og giv hvert afsnit en sigende overskrift. Det gør det let for læseren at få overblik over teksten og hurtigt finde relevant information.
  2. Punktopstillinger. Opsummer din tekst i overskuelige punktopstillinger, max 5 punkter ad gangen. Hvis du har mere end 5 punkter, er det bedre at lave to lister.
  3. Fremhæv eventuelt den vigtigste del af teksten med fed. Fx datoen for et arrangement, titlen på et materiale eller et særligt vigtigt budskab i teksten. Pas på med at overdrive.
  4. Billeder skaber opmærksomhed. På de sociale medier genererer opdateringer med billeder langt mere trafik end opdateringer uden billeder. Brug billeder, der supplerer indholdet. Billeder, der fortæller en historie i sig selv. Billeder, der er sjove og overraskende [fortsæt selv listen].
  5. Lister er gode fx Top 5 over de mest uhyggelige krimier eller 3 grunde til at lade dine børn spille computerspil. Lister giver hurtigt overblik, og det kan dine læsere godt lide.

Artiklen har været bragt i Perspektiv, maj 2015

Måske vil du også læse:

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>